Regulamin budowy organów
przeprowadzania remontów i renowacji oraz sprowadzania używanych organów w Diecezji Tarnowskiej1
I. Zasady ogólne
- Sobór Watykański II nawiązał do tradycji muzycznej Kościoła i podkreślił, że w Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poszanowaniu organy piszczałkowe, jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich (KL 120).
- Instrukcja Episkopatu Polski określa, że organy powinny znajdować się we wszystkich kościołach w Polsce. Tzw. organy elektronowe dopuszcza się do użytku jako instrument tymczasowy. Natomiast tam, gdzie ze względu na brak miejsca nie da się zbudować organów piszczałkowych można je instalować zamiast fisharmonium (IEp V 28).
- Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej reprezentowana przez Podkomisję ds. instrumentów muzycznych jest odpowiedzialna za sprawowanie opieki nad instrumentarium organowym w diecezjalnych i zakonnych kościołach oraz kaplicach Diecezji Tarnowskiej, a także w instytucjach prowadzonych przez Diecezję Tarnowską.
- W skład Komisji decydującej o budowie, remoncie, renowacji oraz sprowadzeniu instrumentów z zagranicy wchodzą: przewodniczący lub zastępca przewodniczącego Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej oraz wszyscy członkowie Podkomisji ds. instrumentów muzycznych (dalej: Komisja).
- Do zadań Komisji należy:
- opiniowanie projektów związanych z budową nowych instrumentów, szczegółowa kontrola ich realizacji wraz z końcową oceną uwzględniającą zakres rzemieślniczy i artystyczny wykonanej pracy,
- nadzór nad przeprowadzaniem remontów i ważniejszych napraw istniejących instrumentach,
- szczególna opieka i nadzorowanie prac związanych z remontem i konserwacją instrumentów zabytkowych,
- czuwanie nad stanem organów na terenie Diecezji Tarnowskiej poprzez uzyskiwanie aktualnych informacji o stanie każdego instrumentu,
- prowadzenie szczegółowego wykazu instrumentów znajdujących się na terenie Diecezji Tarnowskiej wraz z dokładnym opisem ich powstania, charakterze ewentualnych zmian oraz parametrów technicznych,
- współpraca i wymiana doświadczeń na temat bieżącej działalności z Podkomisjami ds. instrumentów muzycznych w innych diecezjach w Polsce.
- Wszelkie prace dotyczące budowy, przebudowy, przeniesienia i remontów organów
w diecezjalnych i zakonnych kościołach oraz kaplicach Diecezji Tarnowskiej mogą być podejmowane i przeprowadzane wyłącznie za zgodą i po zatwierdzeniu projektu przez Komisję. - Z inicjatywą wszelkich prac wymienionych w punkcie 4. występuje proboszcz, rektor bądź administrator kościoła (kaplicy), a zgodę na ich wykonanie wydaje Komisja.
- Po ustaleniu przez Komisję w porozumieniu z proboszczem, rektorem bądź administratorem kościoła (kaplicy) zakresu zaprojektowanych prac, Komisja wyłania w drodze konkursu ofert zakład organmistrzowski, który będzie realizował budowę, przebudowę, przeniesienie lub remont organów. O wyborze firmy decydują między innymi: jej wiarygodność, fachowość, wcześniej wykonane prace, cena oferty. Ogłoszenie o przeprowadzeniu konkursu, termin składania ofert oraz termin rozstrzygnięcia konkursu są podane do publicznej wiadomości przez Komisję.
- Zakończenie prac nad organami jest przez proboszcza, rektora bądź administratora kościoła (kaplicy) zgłaszane Komisji w celu dokonania odbioru technicznego instrumentu. Zasady odbioru organów określone są w rozdziale V. Błogosławieństwo organów może odbyć się dopiero po wcześniejszym przedłożeniu Biskupowi Tarnowskiemu protokołu z odbioru instrumentu.
II. Budowa nowych organów
- Przy budowie nowych organów w kościołach (kaplicach) Diecezji Tarnowskiej zatwierdzeniu przez Komisję podlegają:
- dyspozycja głosów z opisem liczby i nazw głosów, klawiatur i urządzeń pomocniczych (połączeń, manuałów, kombinacji, ewentualnych szaf ekspresyjnych, efektów crescendo, tremolo itp.),
- projekt techniczny organów (rodzaj traktury gry oraz traktury rejestrowej, opis stołu gry i jego usytuowania względem szafy organowej, rozmieszczenie wiatrownic, rodzaj materiałów użytych do budowy piszczałek, opis systemu zaopatrzenia w powietrze),
- projekt wystroju organów i szafy organowej,
- Projekt nowych organów w zakresie określonym w punkcie 8. przedkłada Komisji zakład organmistrzowski, który przystępuje do konkursu ofert.
- Komisja zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian w przedkładanym projekcie lub specjalnych zaleceń przy jego realizacji.
- Komisja przeprowadza kontrolę realizacji budowy nowego instrumentu, a po zakończeniu prac dokonuje jego odbioru technicznego.
III. Przebudowa i remont istniejących organów
- Przed przystąpieniem do przebudowy lub remontu istniejących organów należy sporządzić opis aktualnego stanu instrumentu, który winien zawierać:
- dyspozycję głosów i stan piszczałek,
- rodzaj wiatrownic, stan techniczny i rodzaj materiału użytego do ich budowy,
- system i stan techniczny traktury,
- opis stołu gry i jego położenia względem szafy organowej,
- jakość i stan układu zasilania,
- opis mechanizmów dodatkowych,
- fotografie prospektu organowego i opis jego stanu zachowania,
- dane o poprzednim miejscu zainstalowania instrumentu, firmie organmistrzowskiej, roku budowy, ewentualne dodatkowe dane archiwalne,
- uwagi dodatkowe.
- Prowadzenie prac przy organach zabytkowych winno być ponadto uzgodnione z Komisją Sztuki Kościelnej oraz właściwymi organami nadzoru konserwatorskiego.
- Po zakończeniu prac związanych z planowaniem remontu lub przebudową organów Komisja dokonuje odbioru technicznego instrumentu.
IV. Przeniesienie organów
- Z inicjatywą przeniesienia organów występuje proboszcz, rektor bądź administrator kościoła (kaplicy), do którego instrument ma być przeniesiony.
- Zgodę na przeniesienie organów do nowego miejsca kultu wydaje Komisja.
- Decyzję o wyrażeniu zgody na przeniesienie instrumentu Komisja wydaje na podstawie analizy opisu organów, który winien zawierać:
- dyspozycję głosów i stan piszczałek,
- rodzaj wiatrownic, stan techniczny i rodzaj materiału użytego do ich budowy,
- system i stan techniczny traktury,
- opis stołu gry i jego położenia względem szafy organowej,
- jakość i stan układu zasilania,
- opis mechanizmów dodatkowych,
- fotografie prospektu organowego i opis jego stanu zachowania,
- dane o poprzednim miejscu zainstalowania instrumentu, firmie organmistrzowskiej, roku budowy, ewentualne dodatkowe dane archiwalne,
- uwagi dodatkowe,
- proponowany koszt zakupu instrumentu.
- W uzasadnionych przypadkach Komisja może wezwać proboszcza, rektora bądź administratora kościoła (kaplicy) do uzupełnienia opisu organów.
- Decyzja o odmowie zgody na przeniesienie organów wydaje Komisja, jeśli w jej ocenie stan techniczny instrumentu jest niezadowalający, bądź jego rozmiary, dyspozycja i charakterystyka brzmieniowa nie jest dostosowana do wymagań w nowym miejscu przeznaczenia.
- Podstawą odmówienia zgody na przeniesienie organów może być niekompletny opis istniejącego instrumentu.
- Po wydaniu zgody na przeniesienie instrumentu konkurs ofert ogłasza się według kryteriów z punktu 8., a po zakończeniu prac ma miejsce odbiór techniczny instrumentu według zasad określonych w punkcie 9. i rozdziale V.
V. Odbiór techniczny organów
- Zakończenie prac związanych z budową, przebudową, przeniesieniem lub remontem organów jest przez proboszcza, rektora bądź administratora kościoła (kaplicy) zgłaszane Komisji w celu dokonania odbioru technicznego instrumentu.
- Termin odbioru ustala Komisja w porozumieniu z proboszczem, rektorem bądź administratorem kościoła (kaplicy).
- W skład Komisji odbiorczej wchodzą:
- członkowie Komisji,
- proboszcz, rektor bądź administrator kościoła (kaplicy),
- miejscowy organista,
- zaproszeni przez Przewodniczącego Komisji specjaliści.
- Przy odbiorze organów winien być również obecny przedstawiciel zakładu organmistrzowskiego, który wykonywał prace przy organach.
- Przy odbiorze technicznym organów ocenie komisji podlegają następujące elementy instrumentu:
- prospekt, jego walory estetyczne i harmonizacja z wystrojem wnętrza świątyni,
- wiatrownice oraz mechanizm powietrzny,
- funkcjonowanie traktury,
- stół gry,
- jakość brzmieniowa głosów, menzura piszczałek, intonacja, strój, itp.,
- funkcjonowanie mechanizmów dodatkowych.
- Po przeprowadzeniu odbioru technicznego instrumentu sporządza się "Protokół komisyjnego odbioru organów", który podpisują wszyscy członkowie komisji odbiorczej oraz obecny przedstawiciel zakładu organmistrzowskiego. Po jednym egzemplarzu protokołu otrzymują:
- proboszcz, rektor bądź administrator kościoła (kaplicy),
- zakład organmistrzowski,
- archiwum Komisji Muzyki Kościelnej.
VI. Postanowienia końcowe
- Koszty związane z dotarciem Komisji na miejsce budowy, remontu czy renowacji organów ponosi proboszcz, rektor bądź administrator kościoła (kaplicy).
- W sprawach bieżących napraw instrumentów Komisja służy głosem doradczym.
- Regulamin zostaje przekazany do wszystkich proboszczów, rektorów i administratorów kościołów i kaplic oraz dyrektorów instytucji Diecezji Tarnowskiej posiadających organy.
Niniejszy Regulamin zatwierdzam do odwołania
Tarnów, dnia 1.09.2010 r.
BISKUP TARNOWSKI
+ Wiktor Skworc
Niniejszy Regulamin został opracowany na podstawie "Regulaminu budowy organów, przeprowadzania remontów i renowacji oraz sprowadzania używanych organów w Archidiecezji Krakowskiej".
Organy Diecezji Tarnowskiej
Podstawowe zasady użytkowania i konserwacji organów
Organy w Bochni |
Sobór Watykański II stwierdza: W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poszanowaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich (KL 120). Organy stanowią dobro o wielkiej wartości i to nie tylko materialnej, ale i kulturowej. Z tego też faktu mają być otoczone wielką troską i prawidłowo eksploatowane.
- Do grania na organach powinna być dopuszczona tylko ta osoba, która posiada przynajmniej podstawowe przygotowanie do gry na tym instrumencie, w myśl starożytnej zasady indocta manus noli me tangere (niech nieuczona ręka mnie nie dotyka). Wtedy tylko instrument zostanie otoczony podstawową i kompetentną opieką.
- Za stan techniczny organów w parafii bezpośrednio odpowiedzialny jest organista. Za ich stan odpowiada on w pierwszej kolejności przed rządca parafii, a w drugiej przed Podkomisją ds. budownictwa organowego działającej w ramach Diecezjalnej Komisji ds. Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej w Tarnowie. Rządca kościoła powinien zapewnić odpowiednie środki finansowe na strojenie, przeglądy i remonty instrumentu.
- Częsta gra na instrumencie w normalnych warunkach nie szkodzi mu, wręcz przeciwnie, powoduje jego wentylację i zachowuje jego pełną sprawność. Wskazane jest, by instrument mógł zostać uruchomiony codziennie, by "poruszyć" wszystkie jego i klawisze i głosy.
- Po skończonej grze zawsze należy sprawdzić, czy zostały wyłączone: wentylator, rejestry i wyłączniki oraz światło. Żaluzję należy pozostawić zawsze otwartą.
- Jeśli instrument pracuje w sprzyjających warunkach klimatycznych strojenie jego powinno dokonywać się co kilka lat, natomiast generalny przegląd co 20 lat. Strojenie głosów języczkowych powinno dokonywać się co roku i może to wykonać sam organista, jeśli został wcześniej przeszkolony przez wykwalifikowanego organmistrza. Nie powinno użytkować się organów rozstrojonych.
- Główny wpływ na odpowiednie warunki klimatyczne w świątyni mają temperatura i wilgotność. Najbardziej optymalne warunki są wówczas, gdy są one niezmienne i wynoszą: temperatura około 15-18 oC, natomiast wilgotność w granicach 50-70%.
- W każdych organach powinien być zainstalowany termometr i higrometr. Temperatura powietrza w okresie grzewczym w ciągu tygodnia powinna wynosić nie mniej niż 8 oC, a w czasie nabożeństwa nie więcej nić 15 oC. Bardzo ważne, by zmiana miedzy niską a wysoką temperaturą, czyli nagrzewanie i wychładzanie kościoła, nie odbywało się szybciej niż 2 oC na godzinę.
- W okresie grzewczym należy częściej niż zwykle kontrolować wilgotność powietrza. Podwyższona wilgotność powietrza jest mniej szkodliwa niż za niska. Nie wolno dopuścić, by spadła ona poniżej 45 %. W takim przypadku należy umieścić w instrumencie w bezpiecznym miejscu lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie naczynie o dużej powierzchni lustra wody, by zapobiec jego rozeschnięciu.
- Należy chronić instrument przed zakurzeniem. Przy sprzątaniu chóru stosować odkurzacz, wilgotne trociny lub ścierać go na mokro. Należy też zadbać o to, by w przypadku zamiatania kościoła nigdy nie czynić tego w kierunku organów. Osadzający się kurz na labiach piszczałek powoduje ich szybsze rozstrojenie.
- Troszczyć się o czystość i porządek przy stole gry oraz we wnętrzu szafy organowej.
Czyszczenia wewnątrz szafy nie należy dokonywać za często, gdyż wiąże się to z usuwaniem piszczałek. Czyszczenie to powinno się dokonać przy generalnym przeglądzie. - Prawidłowo konserwować silnik oraz instalację elektryczną - uzupełnić olej w dmuchawach szczególnie starszego typu i mieć w zapasie bezpieczniki o właściwej mocy.
- W czasie prac remontowych w kościele zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie organów przed zabrudzeniem i uszkodzeniem. W przypadku malowania lub jakichkolwiek prac renowacyjnych we wnętrzu kościoła organy winny być zabezpieczone szczelnie folią.
- Usuwać bezzwłocznie drobne usterki - żadnych uszkodzeń nie naprawiać prowizorycznie.
- Prace remontowe przy organach powierzać jedynie odpowiedzialnym fachowcom w porozumieniu z Diecezjalną Komisją Muzyki Kościelnej (Podkomisja ds. budownictwa organowego).